السبت، 7 فبراير 2009

طفل


انا كنت طفل برئ فاكر يوم صرخة أول صرخة صرختها في الوجود
لما تركت رحم أمي ونزلت أصرخ بعلو الصوت
صرخ بكا تفرح أهالي كتير مع أن البكا ديما حزنة كبير
إلا بكا المولود الصغير لما بينزل لدنيا فيها الغرور كتير
هو لوحده بيبكي وصوت الضحك حولة بيعلى ويقولوا ( ما شاء الله طفل جميل )
والقبلة تنزل على خدى وانا ببكي واسمع كل الأقاويل
حتي تميت 7 ليالي وسمعت كلام كتير وضحك ولعب وزمامير
وطفل صغير بيقول كلام كتير مستنيني أكبر ونلعب مع بعض كتير
مع انة سعتها هيبقي كبير
أهتمام كبير ونوم بطمئنان في حضن أم كبير
وتسمع صوت زئير يرعب القلوب وقلبي ساكن في حضن أم كبير
لا يخشي زئير
حنان كبير وسلام كتير وأشوف العاصفير ونفسي أطير
حلمت أمتي أبقي كبير وأستني طفل صغير ...........
لكن ...............عمري كان قصير
بس...............رسمت اسمي على قلوب كتير
قلوب تخاف ومن الخوف ممكن تطير
وقلوب صابرة ومن الصبر قادرة تعيش
اسمي جوة قلوب الملايين ....قلوب من حجارة وقلوب من طين..
انا ..من ...بكت له العيون ...
انا ..من ...شابت له الشعور ...
انا الطفل الفلسطيني .............

هناك 8 تعليقات:

  1. الله عليك وعلى كلامك وعلى الخاطرة بتاعتك رووووووووووعة

    واحلى حاجة اني نولت شرف التعليق الاول عليها

    تسلم ايدك ويسلم ابدااااعك

    سلااااااااااااااااااام

    ردحذف
  2. شكرا لكي أختي الفاضله على مرورك الكريم ومجاملتك الجميلة

    ردحذف
  3. السلام عليكم

    مبروك المدونة

    خاطرة جامدة جدا

    و...احم...يا ريت تصغر الفونت شوية

    ردحذف
  4. كلمات رقيقه واحساس عالى
    وبالتوفيق دايما يا هندسه

    ردحذف
  5. ما شاء الله

    بجد لا اجد كلام للتعبير عن مدي روعه البوست

    بوركت وبورك قلمك

    غربتي

    ردحذف
  6. شكرا غربتي
    وشكرا لكلامك الجميل وإن كنتي لاتجدي كلام

    فإن كلامك وصل وزيادة

    ردحذف